Fördelar med att dansa

10805752773_149119bbc9_bAtt det är nyttigt att dansa borde inte överraska någon. Det går till och med att säga att det är en av de bästa träningsformerna allround. Vanlig konditionsträning, som till exempel löpning och simning, har som bekant hälsofrämjande effekter som sträcker sig längre än de rent fysiska. Om du motionerar regelbundet mår du också bättre mentalt. Det är något som alla former av träning delar. Vad dansen har som många andra motionsformer saknar är en social dimension. Du får träffa och dela ditt intresse med andra. Om du bestämmer dig för att prova har du kanske turen att inleda nya vänskapsrelationer. För att sammanfatta:

  • Dans är bra för hjärtat och är en bra träningsform även för människor med hjärtproblem.
  • Att dansa gör att du förbättrar din koordination och flexibilitet.
  • Dans kan hjälpa dig att gå ner i vikt, och det är definitivt ett roligare sätt att göra det på än att räkna kalorier.
  • Din psykiska hälsa blir bättre och regelbunden dans hjälper mot stress och depressioner.
  • Dans kommer att få dig att känna dig som en supermänniska då det är en jättebra metod för att förbättra din självkänsla och ditt självförtroende.
  • Eftersom dans innebär att man måste memorera mer eller mindre komplicerade rörelsemoment har det också gynnsamma effekter på minnet och intelligensen. Vetenskapliga undersökningar har visat att dans lindrar effekterna av bland annat alzheimers. Det kräver lite övning att komma ihåg avancerade kroppsliga rörelser.

Det här är bara några av de hälsoeffekter som du kommer att märka av om du bestämmer dig för att börja dansa. Du kommer att märka skillnaden redan efter första gången. Så vad väntar du på? Hör dig för i din stad, förmodligen finns det någon förening eller ett studieförbund som anordnar kurser – och om det saknas blir det kanske du som sprider dansens gospel i din hemstad?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *